El grup municipal ecosobiranista registra també una moció al Ple ordinari municipal per fixar un posicionament institucional. Tendrà lloc el proper dijous 7 d’agost

Catalina M. Serra, Antoni Simó Tomàs i Biel Payeras davant la seu la Conselleria de Mobilitat
Els regidors de MÉS per sa Pobla s’han desplaçat aquesta setmana fins a la seu de la Conselleria d’Habitatge, Territori i Mobilitat del Govern de les Illes Balears per registrar simbòlicament la bateria de més de 60 al·legacions que la formació ha elaborat durant els darrers mesos. Aquestes al·legacions responen al projecte informatiu per a l’ampliació de la línia ferroviària entre sa Pobla i Alcúdia, actualment en fase d’exposició pública.
Des de MÉS per sa Pobla han reivindicat que el seu grup és “l’únic partit polític que ja el maig de 2023 duia en el programa electoral la defensa del transport públic i, concretament, el suport al desenvolupament ferroviari entre sa Pobla i Alcúdia”, ha declarat el portaveu Antoni Simó Tomàs.
Fragment d’entrevista a Sa Pobla Ràdio a finals de maig 2025
Paral·lelament a l’entrega d’al·legacions, la formació ecosobiranista ha registrat una moció que es debatrà al ple municipal de dia 7 d’agost amb l’objectiu de fixar un posicionament institucional del municipi davant el projecte.
El text de la moció destaca que l’anunci i exposició pública del projecte d’estudi, publicat el 14 de juny de 2025 al BOIB, suposa una oportunitat estratègica per millorar la mobilitat al nord de Mallorca. Ara bé, també alerta que el projecte presenta deficiències ambientals, tècniques i territorials que poden comprometre la seva viabilitat social i ecològica.
“Defensam un tren públic, sostenible i adaptat a les sensibilitats del territori. Volem una infraestructura que connecti i cohesioni, no que fragmenti ni destrueixi”. El nostre posicionament és un ‘sí crític’ al tren: el volem, però el volem millor”, ha afirmat Tomàs.
La moció recorda que l’ampliació del corredor ferroviari entre sa Pobla i Alcúdia és un dels objectius reconeguts pel Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears (PDSMIB) de 2019, però que ha de desenvolupar-se d’acord amb els principis de sostenibilitat, reducció d’impactes i servei públic orientat a l’usuari resident.
Entre els acords destacats de la moció, MÉS per sa Pobla proposa:
- Retirar el traçat A2 i establir l’A1 com a base per a un nou projecte consensuat.
- Ampliar el termini d’al·legacions de 45 a 90 dies.
- Reduir l’impacte agrari i patrimonial amb un traçat paral·lel a la Ma-3420 i Ma-13.
- Impulsar la modalitat tren-tram per al pas pel municipi de sa Pobla.
- Exigir una nova estació integrada al nucli urbà, amb espais intermodals, aparcaments verds i marquesines solars.
- Integrar el projecte vial de sa Pobla-Crestatx, promogut pel Consell de Mallorca, d’acord amb la nova infraestructura ferroviària.
- Compensacions justes per a les finques expropiades.
- Estudis específics sobre passos de fauna, riscos naturals, aqüífers i túnel.
- Preservació del patrimoni rural com molins, safareigs i casetes agrícoles.
- Planificació integrada i visió global del conjunt de la xarxa ferroviària i de la mobilitat al nord de Mallorca.
Finalment, la moció reclama la creació d’una mesa de treball conjunta entre el Govern, l’Ajuntament i els actors socials i ambientals, una vegada resoltes les al·legacions, per consensuar el traçat definitiu i garantir que el projecte final estigui al servei del territori i la seva gent.