MÉS per sa Pobla proposa el soterrament del tren en fals túnel al seu pas per la Ronda

Davant les declaracions de la directora general de Mobilitat del Govern de les Illes Balears, que ha descartat la proposta de soterrament de la línia de tren al seu pas pel nucli urbà de sa Pobla “per raons logístiques”, MÉS per sa Pobla vol defensar la viabilitat, la lògica i la necessitat d’aquesta alternativa.

La proposta de MÉS consisteix en un soterrament en fals túnel a un tram de la ronda de circumval·lació de sa Pobla, amb l’objectiu de minimitzar l’impacte ambiental i paisatgístic de la infraestructura ferroviària quan aquesta s’aproxima a zones urbanes consolidades. Aquest tipus de solució s’ha aplicat en nombrosos indrets de la resta de l’Estat, justament per evitar noves barreres físiques i visuals entre el poble i el seu entorn.

MÉS considera incoherent que, per una banda, es descarti aquest soterrament amb l’argument que és logísticament complex, i per altra, el mateix projecte prevegi perforar dos puigs emblemàtics com Sant Martí i Son Fe per fer-hi túnels ferroviaris al seu pas cap a Alcúdia. Si és tècnicament viable un túnel per dins una muntanya, també ho és un fals túnel sota una ronda urbana.

El portaveu de MÉS per sa Pobla, Antoni Simó Tomàs, ha afirmat: “No demanam cap projecte faraònic, només coherència i respecte amb el poble. Si el Govern pot perforar dos turons per arribar a Alcúdia, també pot fer un soterrament parcial a sa Pobla per evitar dividir el municipi amb una nova cicatriu ferroviària.

Aquesta solució, a més, milloraria substancialment la qualitat urbana, la seguretat, la integració paisatgística i la funcionalitat de la infraestructura, evitant expropiacions innecessàries i millorant la mobilitat a peu i en bicicleta dins el poble.

MÉS per sa Pobla demana al Govern que no tanqui la porta a una alternativa que compta amb suport ciutadà i que ofereix més garanties de respecte al territori. Les al·legacions presentades inclouen aquesta proposta com una mesura concreta i viable, i esperen que sigui avaluada seriosament per part de la Direcció General de Mobilitat.

Què és un “fals túnel” o “cut and cover”? El sistema de soterrament en fals túnel, conegut també com cut and cover, consisteix a excavar una trinxera oberta, construir-hi una estructura de túnel amb formigó i posteriorment tornar-la a cobrir amb terra. És una tècnica àmpliament utilitzada per soterrar infraestructures en entorns urbans, ja que permet minimitzar l’impacte visual i sonor, reconnectar urbanísticament i preservar el paisatge, amb un cost inferior al de túnels perforats amb tuneladores.

Exemple gràfic del que proposa MÉS per sa Pobla: soterrar la línia del tren per la ronda de circumval·lació en un fals túnel, també conegut com a sistema cut and cover. Aquesta solució permet minimitzar l’impacte visual i ambiental, reconnectar el municipi i garantir la convivència entre la infraestructura ferroviària i l’entorn urbà. Imatge produïda amb IA.

Veure: Al·legacions als traçats A1 i A2 del tren sa Pobla-Alcúdia proposat pel Govern de les Illes Balears